Vydáno: 18.1.2017
UPS

Evropské malé a střední podniky jsou ochotny více exportovat - s pozoruhodnou výjimkou britských


    Brusel, 18. ledna 2017 – Menší evropské firmy se stále více zaměřují na export jako na způsob, jak zvýšit příjmy. Tvrdí to průzkum společnosti UPS (NYSE: UPS) provedený ve druhém a třetím kvartálu roku 2016. Výjimkou je nicméně Velká Británie, kde důvěra v export v měsících po červnovém referendu o vystoupení z EU, takzvaném Brexitu, významně poklesla.

    Evropský průzkum UPS nabízející pohled malých a středních podniků na export (UPS European SME Exporting Insights survey) zahrnuje názory 12 815 majitelů a ředitelů malých a středních podniků z osmi evropských zemí. Výsledky výzkumu ukazují, že majitelé menších podniků více exportují a hlásí také vyšší než průměrný růst příjmů. Podle této čtvrté výroční studie rostou malé a střední podniky rychleji než jiné firmy.

    Významným faktorem, který ovlivňuje výsledky výzkumu v roce 2016, je červnové referendum o vystoupení Británie z EU. Ve Velké Británii byly odpovědi v rámci dotazování sbírány jak před, tak po hlasování. Výsledky ukazují na významný pokles důvěry britských malých a středních firem v možnosti exportu ve třetím kvartálu. Před hlasováním odhadovalo 36 % britských malých firem budoucí růst exportu, po hlasování však poměr spadl jen na 20 %.

    V porovnání s tím se na ostatních trzích očekávání vyvíjela opačně. Podíl společností odhadujících nárůst exportu vzrostl z 26 % ve druhém kvartálu na 33 % ve třetím čtvrtletí. Nárůst exportu na ostatních trzích změnil pozici Velké Británie. Ta ještě nedávno byla za Německem druhou nejvíce proexportní zemí, dnes jí patří šesté místo.

    „V sektoru malých a středních firem (SME) hlásí ty exportně zaměřené vyšší nárůst příjmů a mají větší důvěru v budoucí výsledky,“ říká Nando Cesarone, prezident UPS pro oblast Evropy. „Studie z roku 2016 ukazuje, že více než polovina ředitelů těchto exportně orientovaných firem zaznamenala v posledních třech letech růst příjmů. Naopak jen 31 % majitelů firem, které neexportují, zaznamenalo růst.“

    Podíl malých a středních firem, které exportují, celkově vzrostl, v některých případech prudce. Tyto firmy hlásí pozitivní výhledy, většina firem na všech trzích předpokládá stabilní nebo rostoucí úroveň exportu. Ke klíčovým zjištěním patří:

    • Poměr exportujících malých a středních firem vzrostl na všech trzích včetně Velké Británie. Nejpravděpodobněji lze exportující firmy nalézt v Německu.

    • Nejdůležitějším trhem pro export evropských malých a středních firem zůstává trh EU, následovaný trhem USA. Poměr exportujících firem stoupá na všech trzích s výjimkou Itálie a Velké Británie.
    Firmy, které se nezabývají exportem, byly také poprvé dotázány na jejich otevřenost vůči vývozu a budoucí obchodní priority. Na základě těchto výpovědí byl sestaven tzv. index exportní připravenosti, který nabízí rychlý pohled na ochotu těchto malých a středních evropských firem začít vyvážet.

    Podle tohoto indexu musí firma při přechodu na export řešit tři klíčové otázky, mezi které patří schopnost využívat e-shopy, růst v neznámém tržním prostředí a získat informace o trhu. Malé a střední firmy ve Francii, Velké Británii a Španělsku zabodovaly jako země s největší připraveností na export. „Jsme tu, abychom pomáhali společnostem a spolehlivě je provedli spletitostmi přeshraničního obchodu,“ uvedl Cesarone. „Naši zákazníci získávají přístup ke specializovaným exportním odborníkům, díky kterým se vývoz stává jednodušší.“

    Průzkum SME Exporting Insights Study 2016
    Průzkum mezi 12 815 vlastníky, výkonnými, obchodními a prodejními řediteli a řediteli podpory prodeje středních a velkých firem byl realizován mezi 14. červnem a 24. srpnem 2016. Dotazování proběhlo v Belgii (1111), Francii (1250), Itálii (1667), Německu (1249), Nizozemsku (1999), Polsku (1790), Španělsko (1247) a Velké Británii (2502). V loňském roce se do průzkumu poprvé zapojilo také Španělsko.
    Průzkumu se zúčastnily firmy, které působí v odvětví průmyslové výroby a automobilismu, malooobchodu, vyspělých technologií a zdravotnictví, vybrané poskytovatelem ekonomických informací Dun & Bradstreet.

    UPS
    UPS (NYSE:UPS) je světový lídr v oblasti logistiky a nabízí širokou škálu řešení včetně přepravy balíků a nákladní přepravy, usnadnění mezinárodního obchodu a rozvoje pokročilých technologií, díky kterým lze efektivněji řídit dění v obchodním světě. Hlavní sídlo společnosti je v Atlantě, USA. UPS své služby poskytuje ve více než 220 zemích a teritoriích světa. Adresa internetových stránek společnosti je ups.com®, korporátní blog naleznete na longitudes.ups.com. Novinky a zprávy UPS jsou k dispozici na pressroom.ups.com/RSS nebo na Twitteru @UPS_News.

Kontakt: